نوشتن رزومه برای مهاجرت تحصیلی یکی از مهارتهایی است که مستلزم آگاهی از قواعد، رعایت اصول آن و انجام دادن نکاتی مهم است که ما در اینجا به قوانین کلی میپردازیم و پنج نکته ضروری را توضیح میدهیم. رزومهنویسی برای مهاجرت تحصیلی کار چندان دشواری نیست، اما نگارش صحیح و درست آن در جذابیتش برای پذیرش دانشگاهها بسیار موثر است؛ به عبارت دیگر، اگر رزومه تحصیلی حرفهای، اثربخش و قوی نوشته شود، در همان ارزیابیهای اولیه، استادان و مخاطبانش را مجذوب و مشتاق به ادامه مطالعه و سپس مصاحبه با صاحب رزومه خواهد کرد.
البته بسیاری از دانشگاهها و مراکز علمی در سایت دانشگاهشان فرمهای رزومه مخصوصی را قرار دادهاند که متقاضیان تحصیل در آنجا یا پذیرفتهشدگان آزمون ورودی آن دانشگاه ملزم به تکمیل آن و نوشتن اطلاعات و مشخصات خواستهشده در آن فرم هستند.
رزومه تحصیلی چیست؟
رزومه تحصیلی یا Educational Resume سندی است که بیانگر توانمندیهای صاحب آن بر اساس تجربیات پیشین و فعلی اوست؛ در واقع، رزومه تحصیلی نخستین مدرکی است که در ارزیابی اولیه پرونده متقاضیان تحصیل در دانشگاههای سراسر دنیا توسط استادان آنجا خوانده و بررسی میشود تا چنانچه از استانداردهای لازم برخوردار باشد و متناسب با نیازهای حوزههای دانشگاهی آنها باشد، پذیرش شود. در واقع، هر کسی قصد تحصیل در دانشگاهی خاص در مقاطع تحصیلی عالی دارد یا میخواهد در دانشگاههای خارج از کشور بورسیه شود، لازم است رزومه تحصیلی حرفهای و قوی ارائه کند تا شانس پذیرش خود را افزایش دهد. بنابراین توضیح درباره تجربیات گوناگون و مفید متقاضی در نوشتن رزومه برای مهاجرت تحصیلی از ضروریات آن است.
بخشهای مهم رزومه تحصیلی
در رزومهنویسی برای مهاجرت تحصیلی مطالب را در چند بخش اصلی توضیح دهید، زیرا تقسیمبندی منظم و هوشمندانه اطلاعات با اختصاص عناوین مناسب برای هر بخش رزومه را زیباتر و جذابتر میکند. خوب است از ترتیب زیر برای بخشبندی رزومه استفاده کنید:
1. مشخصات فردی که اولین اطلاعات مندرج در رزومه است و شامل اطلاعات هویتی و اطلاعات تماس (تلفن ثابت و همراه، ایمیل رسمی حرفهای و استاندارد و نشانی محل سکونت) میشود. نام، نام خانوادگی و شماره تماس خود را در حتما بالای صفحه بنویسید.
2. سوابق تحصیلی که شامل دورههای دانشگاهی، پروژههای دانشگاهی، عنوان پایاننامهها، رتبههای به دستآورده و افتخارات علمی دیگر است.
3. بخش مهم رزومه شرح توانمندیهای علمی و آکادمیک است؛ شما باید یک بخش رزومه را به بیان پژوهشهایی اختصاص دهید که تاکنون انجام دادهاید و نیز موفقیتهایی که در عرصه ملی یا بینالمللی کسب کردهاید. همچنین فراموش نکنید که درباره مقالات یا کتابهایی که منتشر کردهاید، توضیح دهید.
4. سوابق شغلی شامل همه حرفههایی میشود که تاکنون داشتهاید و باید مدت زمان اشتغال به آن و آغاز و پایان خدمت در آن شغل را بنویسید.
5. دورههای آموزشی که در حوزه رشته تحصیلی خود گذراندهاید و مدرک یا گواهینامهای که کسب کرده-اید، در این بخش بنویسید. بیان علاقهمندیهای شما در حوزههای علمی، شغلی و ورزشی و ذکر دوره-های ملی و بینالمللی مختلفی که تاکنون گذراندهاید، به جذابتر شدن رزومه تحصیلیتان کمک می-کند.
6. معرفها بهتر است در پایان رزومه نام برده شوند و معرفینامهشان را در انتهای مصاحبه ارائه دهید.
پنج نکته مهم در رزومهنویسی برای مهاجرت
1. رزومه تحصیلیتان را در یک تا دو صفحه A4 تنظیم کنید و در آن فقط درباره ظرفیتهای گوناگون علمی و تجربی مرتبط با رشته تحصیلی مورد نظرتان بنویسید. لازم به یادآوری است، رزومهای موفقتر است که به خواننده در سریعترین زمان ممکن توانمندیها و قابلیتهای صاحبش را به طور شفاف، کامل و قابل درک ارائه کند. این نکته را در نظر داشته باشید که مسئولان پذیرش دانشجو در دانشگاهها باید رزومههای بیشماری را بررسی کنند و برای هر رزومه زمان مشخصی صرف میکند، به همین دلیل رزومههای طولانی و غیر قابل فهم و پیچیده را بهراحتی رد میکنند.
2. رزومه سندی از توانمندیهای شماست، نه طرح برنامههای آتیتان؛ پس از شرح آرزوها، برنامهها و اهداف تحصیلی و شغلی خود در آینده بپرهیزید. نیازی نیست درباره دورههایی که قصد دارید در آینده بگذرانید یا کارهایی که میخواهید انجام دهید، توضیح دهید، چون این موضوعات برای کسی که رزومه شما را بررسی میکند، اهمیتی ندارد و فقط وقتگیر است و ممکن است اثر خوبی نداشته باشد.
3. از مطولنویسی، زیادهگویی و بیان جزئیات در نوشتن رزومه برای مهاجرت تحصیلی بپرهیزید؛ بیان اطلاعات شخصی و خصوصی و مذهبی و نیز توضیح عناوین شغلیتان اصلا مناسب رزومهنویسی برای مهاجرت تحصیلی نیست. همچنین، لازم نیست در رزومهتان درباره رشته و گرایش تحصیلی و نمراتتان به طور تفصیلی بنویسید. دقت کنید که به هیچ وجه در نوشتن رزومه اغراق نکنید و بیش از حد درباره قابلیتها و توان خود ادعا نداشته باشید، چون این امکان وجود دارد که در هر موردی از شما سندی درخواست کنند که ضمیمه رزومهتان کنید. همچنین حتما میزان تسلط خود بر هر مهارتی را ذکر کنید و کلیگویی نکنید. بد نیست در این موارد از تجربیات افرادی که موفق به اخذ بورسیه تحصیلی در دانشگاههای خارجی شدهاند، استفاده و با آنها مشورت کنید.
4. رزومهتان را در قالبی ساده و سیاه و سفید تنظیم کنید و از طرحدار و رنگی کردن آن خودداری کنید.
5. از نگارش صحیح استفاده کنید و حتما آن را بازخوانی و ویرایش کنید. فونت خوانا و یکدست متن و نظم نگارشی، رزومه شما را ارزشمندتر خواهد کرد. از زبان نگارشی روان، ساده و نثر شیوا و واضح در نوشتن رزومهتان استفاده کنید تا خواننده رزومه بهسرعت متوجه قابلیتهای فردی، علمی و تجربی شما شود. بدیهی است که رزومه تحصیلی شما باید به زبان انگلیسی باشد، بنابراین پیشنهاد میکنیم چنانچه بر زبان انگلیسی به میزان کافی مسلط نیستید، حتما از مترجم رسمی یا متخصص زبان انگلیسی برای بررسی نکات نگارشی و گرامری کمک بگیرید. داشتن غلطهای املایی و دستوری در رزومه اثر منفی بر نظر خوانندگان رزومه میگذارد.