نوشتن پروپوزال ارشد و انجام پروپوزال ارشد

نوشتن پروپوزال ارشد و انجام پروپوزال ارشد | ❤️❤️❤️ 09353132500❤️❤️❤️ مشاوره انجام رساله دکترا و انجام رساله دکتری

نوشتن پروپوزال ارشد و انجام پروپوزال ارشد

نوشتن پروپوزال ارشد و انجام پروپوزال ارشد :

اصول نوشتن پروپوزال ارشد دقیق و اصولی

شما در هر دانشگاهی که تحصیل می‌کنید، باید برای نوشتن پروپوزال خود از اصول و قواعد آن جا پیروی کنید. البته طرح کلی نگارش پروپوزال یکسان است و تنها ممکن است، دانشگاه‌ها در برخی موارد جزئی با یکدیگر تفاوت داشته باشند. شما بعد از نوشتن پروپوزال خود، باید آن را به اساتید مربوطه ارائه دهید تا طرح را تأیید نمایند یا شما را در جریان اشکالات آن قرار دهند. روش های انجام پروپوزال ارشد را در بخش زیر با هم بررسی می‌کنیم.

ارائه دغدغه ذهنی محقق در نوشتن پروپوزال ارشد

پژوهشگر باید در پروپوزال خود مسائلی که در ذهن وی سؤال‌برانگیز هستند را بیان کند. محقق با طرح این سؤالات قصد دارد، تا ریشه و علت مشکلات را پیدا کند. همچنین با بررسی این مشکلات از جوانب مختلف، سعی کنند راهکارهای مناسبی را برای حل کردن آن‌ها ارائه دهند. در قسمت بیان مسئله، باید علل به‌وجودآمدن این سؤالات را بیان کنید. اهمیت قابلیت اجرایی موضوع در این قسمت مشخص می‌شود، زیرا هیئت داوری با بررسی پروپوزال باید به این نتیجه برسد که موضوع شما دستاوردهای جدیدی را ارائه می‌دهد. ازاین‌رو، به عنوان یکی از روش های انجام پروپوزال ارشد لازم است، پژوهشگر مطابق با مدارک موجود تحقیقات خود را به سرانجام برساند.

بررسی تحقیقات گذشته در نوشتن پروپوزال ارشد

در بخش literature review، شما باید تحقیقاتی را که موضوعی نزدیک به موضوع شما دارند، انتخاب کنید و آن‌ها را به طور مختصر ارائه دهید. شما با مطالعه این تحقیقات، علاوه بر اینکه از سرقت ادبی جلوگیری می‌کنید، با شیوه نگارش پژوهش بیشتر آشنا می‌شوید. از طرفی، پی می‌برید که محققان در پژوهش خود در کدام بخش‌ها بهتر عمل کردند و در چه قسمت‌هایی عملکرد ضعیفی داشتند. با پی‌بردن به این نکات، شما بهتر می‌توانید بخش‌های مختلف پژوهش خود را پوشش دهید.

مشخص نمودن اهداف تحقیق در نوشتن پروپوزال ارشد

در این قسمت از پروپوزال محقق وظیفه دارد، اهداف پژوهش خود را در عین شفافیت بیان کند. این اهداف شامل مواردی می‌شوند که از طریق موضوع تحقیق شما به وجود می‌آیند و به آن‌ها اهداف کلی می‌گویند. دسته دیگری از هدف‌ها زیرمجموعه اهداف کلی به شمار می‌روند و به مسئله تحقیق مربوط می‌شوند. در این قسمت مواردی که در تحقیق عملی می‌شوند و مواردی که تحقق پیدا نمی‌کنند، به‌صورت کامل تعیین می‌شوند.

تعیین فرضیه های تحقیق در نوشتن پروپوزال ارشد

پیش‌بینی‌ها یا فرضیه‌هایی منطقی که پژوهشگر نسبت به موضوع پژوهش دارد، به‌عنوان یکی از روش های انجام پروپوزال ارشد این بخش اهمیت زیادی دارد. این فرضیه‌ها ممکن است پس از به سرانجام رسیدن تحقیق پذیرفته یا رد شوند. فرضیه‌های مطرح شده باید مانند اهداف پژوهش کاملاً شفاف ذکر شوند تا مخاطب مقصود شما را به‌خوبی درک کند. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که رد یک فرضیه یا تحقق آن، تأثیری منفی روی پژوهش شما ندارد.

عنوان بندی تحقیق نوشتن پروپوزال ارشد

انتخاب عنوان تحقیق نخستین گام در طراحی تحقیق به شمار میرود.عنوان تحقیق باید روشن،موجز، فشرده و گویای مساله مورد بررسی باشد. در ابتدای نگارش پروپوزال، باید عنوان تحقیق خود را انتخاب نمایید. عنوان تحقیق باید موضوع مورد بررسی را کاملا روشن بیان نماید. در این بخش، به بررسی انواع پژوهش علمی می پردازیم.

انواع تحقیق

تحقیق علمی انواع گوناگونی داردکه در اینجا انواع انرا به اختصار توضیح میدهیم

الف) مطالعه کاربردی:

در تحقیقات کاربردی توسعه مهارت‌ها و تکنیک‌های جدید مورد بررسی قرار می‌گیرد. این نوع تحقیق به تحقیقاتی گفته می شود که به منطور تدوین و گسترش مهارتها و شیوه های جدید مورد بررسی و طراحی و اجرا می شود.

ب)مطالعات نظری:

این گونه مطالعات معمولا با هدف افزایش شناخت علمی نسبت به رخدادها و پدیده ها، در پی اثبات صحت و سقم داوریها ،فرضیات و نطریه ها است. پژوهش‌های نظری در جهت به‌دست‌آوردن شناخت نسبت به پدیده‌ها و اتفاقات گوناگون، همچنین نظریه‌های علمی در فرضیه‌ها انجام می‌شود.

ج) مطالعات بنیادی:

این تحقیق نیز یکی از روش های انجام پروپوزال ارشد است که تشابهاتی با پژوهش‌های نظری دارد. تفاوتی که بین این دو مطالعه وجود دارد، این است که در پژوهش‌های بنیادی، صحت‌وسقم نظریه‌ها از طریق بررسی‌های میدانی انجام می‌شود.

به اجرا در آوردن مراحل تحقیق در نوشتن پروپوزال ارشد

روش‌هایی که محقق برای انجام پژوهش خود انجام می‌دهید، اهمیت بسیار بالایی دارد. در این قسمت از پروپوزال باید روشی که با آن نمونه‌گیری می‌کنید، طریقه گردآوری داده‌ها و جامعه آماری باید به‌صورت دقیق مشخص شوند.

اشاره به‌تمامی رفرنس‌های استفاده شده

شما قطعاً برای نوشتن پایان‌نامه و پروپوزال خود از منابع علمی مختلفی استفاده می‌کنید. محقق وظیفه دارد پس از کامل نمودن پروپوزال و پایان‌نامه خود، تمامی منابعی که از آن‌ها استفاده کرده است را ذکر کند.

نکات مهم در مورد نوشتن پروپوزال ارشد

دانشجویانی که در مقاطع گوناگون تحصیلی قصد دارند، طرح یا پروپوزال خود را ارائه دهند، باید چند نکته مهم را مدنظر قرار دهند. نکات مربوط به روش های انجام پروپوزال ارشد شامل موارد زیر می‌شود:

  • فونتی که معمولاً از آن برای نوشتن پروپوزال استفاده می‌کنند Times and New Romans است که با سایز ۱۲ نوشته می‌شود
  • حجمی که برای نگارش پروپوزال در مقطع فوق‌لیسانس استفاده می‌کنید، ۵ صفحه و در مقطع پی‌اچ‌دی ۸ صفحه باشد
  • منابع مختلفی را مورد بررسی قرار دهید، اما تا آنجا که ممکن است منابع شما باید به‌روز باشند
  • حداقل یک صفحه از پروپوزال و خود را باید به پیشینه تحقیق و یک صفحه را به رفرنس‌های خود اختصاص دهید

چنانچه کلیه نکات گفته شده را برای نوشتن طرح خود رعایت کنید، مطمئن باشید که یک پروپوزال جامع و کامل ارائه خواهید داد.

بیان مسئله و موضوع تحقیق

طرح مسئله در واقع شرظ اساسی طراحی مناسب هرگونه طرح تحقیق کارآمد به شمار میرود و درواقع تحقیق علمی زمانی آغاز می شود که مساله به صورت عینی یا ذهنی مطرح شود.

تدوین مساله تحقیق شامل مراحل زیر است:

یافتن مساله ای حول یک موضوع که به راه حل نیاز داشته باشد

تعیین حدود و دامنه تحقیق

قابل اجرا بودن تحقیق

۲- سوالات و فرضیه تحقیق در انجام پروپوزال ارشد

محقق برای توجه و جهت دادن به روند بررسی خود، پرسش هایی را مطرح میکند و به دنبال آن محقق لازم است پاسخ های مناسبی به سوالات بدهد.

درواقع فرصیه گمان زیرکانه ای است که محقق درباره ماهیت،ارتباط و چگونگی شکل گیری اولیه ،تحول و اینده یک پدیده ابراز می دارد.

به این ترتیب هر فرضیه عمدتا باید ویژگی های زیر را دارا باشد:

از نطر علمی روشن و در عین حال استوار و منطقی باشد.

در چارچوب مباحث علمی قابل توجیه و ادراک باشد

و از نظر روش سناسی و شیوه های تحقیقاتی قابل بررسی و پیگیری باشد.

آزمون فرضیات در نوشتن پروپوزال ارشد

فرضیات باید از طریق بررسی های دقیق علمی اثبات یا رد شود

۳-اهداف تحقیق

نخستین هدف در مطالعه علمی،دانش افزایی و پربار کردن بدنه معرفت بشری در موضوعی معین می باشد. برای همین هدف تحقیق می تواندحول شناسایی عوامل و نیروهای تاثیرگذار بر پدیده یا رخداددمورد مطالعه و بررسی قرار گیرد

۴- ضروریت انجام تحقیق

ضروریت مطالعه در زمینه های معین را پیش از هر چیز ناشناخته بودن کلیت و یا ابعادی از پدیده یا رخداد مورد بررسی تعیین میکند و در برخی موارد ضروریت مطالعه از طریق فوریت حل مساله و یا چارچوبی برای معضلات خاص مبتلا به توجیه می شود. دراین ارتباط،توضیح ضروریت هر مطالعه با اهداف متصور و تعیین شده برای آن بستگی مستقیم دارد.

۵-پیشینه تحقیق

شما در این قسمت از پژوهش خود باید همه تحقیقاتی که به هر نحوی به موضوع پژوهش شما نزدیک هستند را ارزیابی و بررسی نمایید. در واقع دانشجو با بررسی این مطالعات، تمایزهایی را که بین پژوهش خود و سایر مطالعات وجود دارد را پیدا می‌کند. بدین ترتیب، جوانب گوناگون پژوهش خود را به مخاطبان عرضه می‌کند.

۶- مراحل تحقیق در انجام پروپوزال ارشد

انجام تحقیق به ۴ قسمت به شرح زیر تقسیم میشود:

۱-انتخاب و تدوین موضوع

۲-گردآوری داده ها و اطلاعات لازم

۳-طبقه بندی و تحلیل داده ها

۴-ارائه یافته هاو نتایج تحقیق

۷- شیوه ی گردآوری اطلاعات برای نوشتن پروپوزال

برای گردآوری اطلاعات جهت تحلیل ویژگی های هر پدیده یا رخداد مورد بررسی به شیوه های مختلفی می توان متوسل شد.مراجعه به منابع اماری،گزارش ها و منابع تحقیقاتی،انواع مشاهده ها،پرسشگری میدانی،انجام مصاحبه و نمونه گیری و نمونه برداری از این گونه شیوه ها به شمار میرود.  تکنیک‌ها و ترفندهای گوناگونی را می‌توانید برای جمع‌آوری داده‌ها، همچنین تجزیه‌وتحلیل و بررسی خصوصیات رویداد یا پدیده به کار ببرید. برخی از روش‌هایی که می‌توانید به‌راحتی از آن‌ها استفاده کنید، عبارتند از: مشاهده، برگزاری مصاحبه، وجود منبع‌های آماری و تحقیقاتی و تهیه پرسش‌نامه.

۸- نمونه گیری در نوشتن پروپوزال ارشد

پرسش‌هایی که شما در بخش فرضیات مطرح می‌کنید، باید درست و دقیق باشند. فرضیه شما باید ماهیت رویداد نحوه شکل‌گیری آن و… را پوشش دهد. لازم است فرضیه مطرح شده در پروپوزال، از لحاظ علمی کاملاً منطقی باشد. همچنین بتوان آن را از طریق مباحث علمی، کاملاً توجیه نمود. فرضیه، یکی از مهم‌ترین روش های انجام پروپوزال ارشد محسوب می‌شود. ویژگی دیگری که در نگارش فرضیه باید به آن دقت کنید، این است که فرضیه شما را بتوان از لحاظ علمی بررسی و پیگیری نمود. به بیان دیگر، باید بتوانید فرضیه را به اجرا درآورید تا درستی و نادرستی آن مشخص شود.

۹-روش های تحلیل

هنگام تحلیل داده‌ها می‌توانید، دو روش آماری و کمی را به کار ببرید. نرم‌افزارهای بسیار گسترده و گوناگونی که برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها وجود دارند، می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند. بنابراین این قسمت از پژوهش خود را می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به سرانجام برسانید.

۱۰-منابع در انجام پروپوزال ارشد

منابع و ماخد اساسی که در اجرای پایان نامه از آنها استفاده خواهد شد به ترتیب حروف الفبای نام خانوادگی و مولف به صورت ذیل نوشته می شود:

کتابها : نام خانوادگی (کامل)-نام(مخفف)-سال چاپ-عنوان کتاب-مترجم-انتشارات-تعدادصفحات کتاب
صفحات کتاب
مقالات : نام خانوادگی (کامل)- نام(مخفف)- سال چاپ-عنوان مقاله- مترجم- منبع مقاله شماره جلد- شماره صفحات مقاله
حتی الامکان منابع خارجی نیز استفاده شود و سایتها و نشانیهای اینترنتی معرفی گردد ضمناً منابع میبایست با محتوای مطالب تناسب داشته باشد

 

گروه متخصصان ایزی تز :

( اکسپت مقاله )

مشاوره انجام رساله دکترا و انجام رساله دکتری

انجام پایان نامه دکترا

مشاوره پایان نامه : 09199631325

مشاوره مقاله : 09353132500