اشتباهات جبران ناپذیر در نگارش مقاله

اشتباهات جبران ناپذیر در نگارش مقاله

اشتباهات جبران ناپذیر در نگارش مقاله

 

تاکید نکردن به روی این نکته که «چرا» مشکلی که سعی در حل آن دارید مهم است.

اشتباهات نگارش مقاله : بخش مقدمه مقاله به نوعی کل آنچه در مقاله قرار است خوانده شود را مشخص می ­کند. نویسندگان اغلب از این بخش برای صحبت درباره اهداف و تحقیقات و توضیح مشکلی که در این مقاله به آن اشاره شده صحبت می ­کنند. اما خیلی از نویسندگان نیز این قسمت را بعهده منتقدان می ­گذارند تا خودشان بفهمند دلیل و اهمیت بیان این مشکل چه بوده است، که این اشتباه بزرگی است. چرا که نویسنده باید مسئولیت قانع کردن منتقدان را درباره اهمیت موضوع بر عهده داشته باشد.

بنابراین مهم است از اطلاعاتی استفاده کنید که نشان دهد چرا این موضوع و مشکل بیان شده اهمیت دارد و چطور راه حل های فعلی موجود برای این مشکل نتوانسته­ اند هنوز آن را برطرف کنند و همچنین چرا حل این مشکل دشوار است. این را نیز در نظر داشته باشید، اینکه به سرعت به سراغ راه حل مساله بروید نیز صحیح نیست. باید جزییات مساله مورد بحث قرار گرفته شود و کاملا توضیح داده شود چرا راه حل شما قرار است کارساز و متقاعد کننده باشد. توضیح محدودیت های راه حل فعلی و چالش­ های پیش رو برای حل  آن نیز روش ­های خوبی برای جلب نظر منتقدان خواهد بود.

ساختار ضعیف مقاله

هر چه یک مقاله علمی طولانی ­تر شود، نگه داشتن خواننده در مقاله تا انتهای آن کار دشوارتری می ­شود. همین موجب می ­شود در برخی مواقع از نظریه­ ای به نظریه دیگر بروید و مساله را پیچیده تر از آنچه هست بیان کنید.

یک پرسش تحقیقاتی قدرتمند باید در قلب یک مقاله علمی خوب قرار بگیرد. شما می­ خواهید نظریه­ های خوبی در مقاله تان ارائه کنید، اما اگر این نظریه­ ها به درستی به هم و همچنین به سوال اصلی مقاله مرتبط نشوند، بهتر است آن را کنار بگذارید.

اطلاعات غیرضروری همانند اینکه چرا از یک نرم افزار خاص استفاده کرده اید یا ارائه توضیحات زیاد درباره عنوان مقاله در حالیکه اغلب خوانندگان شما با آن آشنا هستند یک روش ساده برای خسته کردن مخاطب و از بین بردن علاقه او برای خواندن مقاله شماست.

بنابراین بسیار مهم است که سوال اصلی مقاله بسیار خاص و قدرتمند باشد که بتوانید کل مقاله را به روی آن بگردانید. چرا که در نهایت می­ خواهید به پاسخ آن برسید. هر آنچه در مقاله ارائه می ­کنید باید به روی نتیجه نهایی و پاسخ این سوال تاثیر بگذارد. دانستن این موضوع به شما کمک می ­کند افکارتان را یکپارچه کرده و مقاله خود را بر اساس آن تنظیم کنید.

اغلب ژورنال ­ها ساختار (مقدمه، روش تحقیق، نتایج و بحث­ و گفتگو) را بعنوان ساختار اصلی خود معرفی می ­کنند. هرچند شما باید با توجه به موضوع مقاله علمی خودتان این ساختار را دنبال کنید چرا که گاهی ممکن است لازم باشد چیزی به این ساختار اضافه شود.

ساختار معمول یک مقاله علمی:

مقدمه

  • اشاره به مشکلی که برایتان اهمیت پیدا کرده است
  • اشاره به اینکه چه دانشی در این زمینه در حال حاضر کم است
  • اشاره به اهداف مطالعه فعلی و ارائه پرسش تحقیق

روش­ها

  • توضیح زمینه و موقعیت این پژوهش
  • مشخص کردن طرح مطالعه
  • معرفی جمعیت (افرادی که تحقیق به روی آنها انجام گرفته همانند بیماران، پزشکان و…)
  • توضیح استراتژی نمونه
  • توضیح مداخله یا کارهای انجام شده (در صورتی که در این تحقیق انجام شده باشد)
  • معرفی متغیرهای اصلی
  • توصیف ابزاری که برای جمع آوری اطلاعات به کار گرفته شده است
  • تعیین کردن طرح کلی روش ­های تحلیل

نتایج

  • گزارش جمع آوری داده ­ها
  • توصیف مشارکت ها
  • معرفی یافته­ های اصلی مرتبط با پرسش اصلی تحقیق
  • معرفی یافته­ های ثانوی

بحث و گفتگو

  • اشاره به یافته ­های اصلی این تحقیق
  • توصیف نتایح اصلی با اشاره به تحقیقات پیشین
  • توصیف سیاست و پیامدهای نتایج بدست آمده
  • تحلیل نقاط قوت و محدودیت ­های مطالعه
  • پیشنهاداتی برای تحقیقا آینده

علاوه بر ساختار اصلی که باید در نوشتن مقاله علمی رعایت کنید، باید بتوانید به درستی محدودیت­ هایی که در این پژوهش پیش روی شما بوده را نیز بیان کنید تا بتوانید مشخص کنید نتیجه بدست آمده متقاعد کننده است و همچنین در آینده همچنان امکان پژوهش در این رابطه خواهد بود. اگر مقاله خود را به زبان انگلیسی می­ نویسید بسیار مهم است که قبل از ارسال ویرایش نیتیو روی آن انجام شود چرا که اگر مقاله شما بخاطر اشتباهات نگارشی، املایی یا کمبود اطلاعات توسط ژورنال مورد نظرتان رد شود موجب می­شود زمان بسیاری از شما گرفته شود.

ارجاع دهی اشتباه

برخی از محققان به اندازه کافی از منابع و رفرنس ­ها برای ارجاع در مقاله خود کمک نمی­ گیرند، این کار موجب می­ شود پشتیبانی کافی در بحث ­های مختلف ارائه شده  در این مقاله نداشته باشید. همچنین منابعی که خیلی قدیمی هستند نیز ممکن است موجب رد شدن مقاله شما شوند چرا که نشان می ­دهد به درستی تحقیق نکرده اید و مقالات و مطالعات جدیدتر را نخوانده اید. ارجاع به تحقیقات جدیدتر را در اولویت قرار دهید چرا که همیشه موضوعات و یافته­ های جدیدتری برای استفاده کردن در مقاله شما در آنها موجود است.

این را نیز در نظر داشته باشید، هر ژورنالی دستورالعمل خاص خودش را برای ارجاع دهی دارد که باید از آنها پیروی کنید. ارجاع دهی به روش خودتان و همانطور که همیشه بلد بودید کار صحیحی نیست چرا که باید طبق قوانین مجله ای که می خواهید مقاله در آن چاپ شود عمل کنید.

استفاده نکردن از تصاویر و جدول جهت قدرتمند ساختن مقاله

استفاده از متن برای توصیف همه چیز موجب می­ شود مقاله علمی شما خسته کننده شود و همچنین فقط با استفاده از متن سخت است که بتوانید نتایج نهایی که بدست آورده اید را توضیح دهید، این کار با کمک تصاویر و جدول­ ها راحت­ تر انجام می­ گیرد. تصاویر و جداول به شما کمک می­ کنند بتوانید نتایج را به تصویر بکشید و واضح­ تر آن ها را بیان کنید، همچنین این دو ابزار کمک می ­کنند چیزی که بیان می­ کنید مستندتر و قابل اعتمادتر به نظر برسد.

هنگام استفاده از تصاویر و جدول­ ها نیز باید به نکاتی دقت کنید و مثلا تصاویر و جدول ­ها باید به ترتیب شماره گذاری شوند و در متن شما نیز به ترتیب شماره به آن­ ها اشاره شود. همچنین تصاویر و جدول­ ها نیز باید خودشان شرح توضیحی داشته باشند.

اگر نمی ­توانید تصمیم بگیرید در مقاله خود از تصویر استفاده کنید یا جدول، قانون عمومی این است که جدول­ ها نتایج تجربی را نشان می­ دهند و تصاویر نتایج مقایسه ای. با دانستن این موضوع می ­توانید انتخاب بهتری برای مقاله علمی خود داشته باشید. در نظر داشته باشید که هر یک از این دو را انتخاب کردید نباید دوباره در قسمت دیگری از مقاله همان را به کار بگیرید.

اگرچه لیست اشتباهاتی که در نوشتن مقاله علمی مرتکب می­ شوید می ­تواند بسیار طولانی تر از چیزی باشد که اینجا می بینید اما این ۴ مورد از معمول ­ترین اشتباهات بودند که بیشتر به چشم می­ خورند بنابراین اصلاح آن­ ها در مقاله علمی می ­تواند بار علمی بیشتری را نمایان کند. با دانستن این نکات و نکاتی که موجب رد شدن مقاله علمی می­ شوند می ­توانید یک مقاله علمی معتبرتر تهیه کنید و در مقالات علمی به چاپ برسانید.

اشتباهات جبران ناپذیر در نگارش مقاله | اشتباهات جبران ناپذیر در نگارش مقاله

ایزی تز مرکز مشاوره انجام رساله دکتری و پایان نامه دکتری در ایران | برندی برتر در زمینه خدمات پایان نامه

انجام پایان نامه ارشد : 09199631325

انجام پایان نامه دکتری : 09199631325

اکسپت مقاله علمی پژوهشی : 09353132500

ارسال دیدگاه

ایمیل خود را وارد کنید

error: تلفن های تماس : 09353132500 و 09199631325 می باشد.