انتخاب موضوع پايان نامه يکي از چالش هاي اصلي دانشجويان کارشناسي ارشد و دکتري است. در اين پست مطالبي درباره شيوه انتخاب موضوع پايان نامه در 5 مرحله آسان جمع آوري شده است تا راهنماي دانشجويان عزيز در اين باره باشد.
انتخاب موضوع پايان نامه
مرحله اول:
- ملاحظات و نکات اوليه انتخاب موضوع پايان نامه
 - مطالعه اجمالي در برخي زمينه هاي مورد علاقه و مهم
 - جستجو در برخي پايگاهها و نيز اينترنت تحت عبارت “research topics” و يا “research priorities” و يا ” issues for research ” در حوزه هاي دلخواه براي آگاهي از موضوع هاي بالقوه مناسب
 - مطالعه و وارسي “پيشنهادهايي براي پژوهشهاي بيشتر” در فصل آخر پايان نامه ها براي آگاهي از موضوع هاي بالقوه مناسب
 - صرف وقت بيشتر و مطالعه عميق تر و تحليلي تر در باره موضوع هاي مطرح
 - مشورت با استادان و ساير دانشجويان آگاه و منتقد در مورد موضوع هاي قابل قبول و مطرح
 
مرحله دوم:
- بررسي و تحليل مقوله ها و نکات مورد توجه در انتخاب موضوع
 - علاقه مند بودن به موضوع
 - در نظر گرفتن توانايي ها و امکانات فردي مثلاً قدرت تجزيه و تحليل، توانايي تحليل آماري، توانايي برقراري ارتباط با جامعه ي مورد تحقيق، و…
 - نو بودن موضوع (تکراري و يا تقليدي صرف نباشد)
 - ارزشمند بودن موضوع
 - مطرح بودن در سطح ملي يا منطقه اي يا جهاني
 - منطقي بودن و نه فريبنده بودن (در اين مورد بايد فرهنگ جامعه اعم از دانشجو و استاد به گونه اي اصلاح شود که دريابد ظاهر و کلمات زيبا و فريبا بدون توجه به واقعي، کارآ و منطقي بودن آن نه تنها پژوهش مفيد و گره گشايي نمي آفريند بلکه مشکل ساز هم هست)
 - کاربردي بودن (در مورد پژوهشهاي غيربنيادي): امکان استفاده از نتايج در کوتاه مدت يا ميان مدت (بتواند به يک نياز مهم پاسخ دهد)
 - مطرح بودن به منزله مسئله (امکان تعريف يک مسئله جديد مبتني بر پيشينه پژوهش يا تجربيات حرفه اي و شخصي)
 - امکان تعريف سؤال يا فرضيه بر اساس مسائل عملي يا نظري
 - سؤالهاي مشخص، عيني و هدفمندي را بتوان طرح کرد
 - براي پاسخ به سؤالها، راه حل علمي و روش مناسب وجود داشته باشد
 - امکان عملي اجراي پژوهش
 - انجام مراحل تحقيق با دشواري غيرعادي همراه نباشد
 - مراحل کار به لحاظ طول زمان مورد نظر (حداکثر يک سال) قابل انجام باشد
 - مطالعات نظري و دستيابي به منابع امکان پذير باشد
 - نمونه معرف (نماينده) جامعه پژوهش قابل دسترس بوده و افراد مايل به همکاري باشد
 - شيوه گردآوري اطلاعات (توزيع پرسشنامه و يا مصاحبه و يا راه هاي ديگر) در مدت زمان مشخص قابل انجام باشد
 - اطلاعات مورد نياز قابل دسترس و گردآوري باشد
 - امکان انجام پژوهش، به لحاظ روش تحقيق (وجود يک يا چند روش براي آزمون کردن) وجود داشته باشد
 - امکان ادامه پژوهش هاي بيشتر در همان زمينه
 - پيشنهادهاي جديدي را بتوان از دل پژوهش براي پژوهش هاي آتي مطرح کرد
 - امکان استخراج و چاپ چند مقاله در آن زمينه (توليد دانش جديد)
 
مرحله سوم:
- تصميم گيري کلي
 - تدوين يک فهرست از موضوع هاي مناسب بر اساس توجه به معيارهاي مرحله دوم
 - بررسي مجدد تک تک موضوع ها با نگاه منطقي و واقع بينانه
 - حذف برخي از موضوع ها که امکان انجام تحقيق و رسيدن به نتيجه مطلوب در آنها دشوار است
 - انتخاب حداکثر دو يا سه موضوع مناسب براي تحقيق
 - بررسي هر يک از موضوع ها به لحاظ وجود منابع اطلاعاتي و وجود استاد راهنما (موضوع در حوزه توجه به تخصص و علاقه حداقل يکي از استادان باشد)
 - مشورت با يک يا دو استاد در باره موضوع هاي پيشنهادي و مسائل مرتبط با آنها
 - گرفتن تائيد اوليه از يک يا دو استاد در مورد مناسب بودن يکي از موضوع ها
 
مرحله چهارم:
- محدودکردن دامنه موضوع
 - مطالعه متون علمي براي پي بردن به فضاهاي خالي براي تحقيق در آن موضوع
 - بيان موضوع محدود شده در قالب عبارت (عنوان پايان نامه)
 - مشورت مجدد با استادان مربوطه در مورد موضوع محدود شده
 - تائيد موضوع نهايي پس از انجام اصلاحات لازم در عنوان
 - مطالعه مجدد متون علمي براي يافتن و تدوين مسئله پژوهش
 - نوشتن سؤالها و يا فرضيه هاي مناسب براي تحقيق (در واقع سؤال (اصلي و فرعي) و فرضيه هر دو براي يک تحقيق ضروري هستند)
 - مشورت با استادان مربوطه و تائيد مسئله ها و يا فرضيه ها
 
مرحله پنجم:
- انجام ساير گامهاي پژوهش
 - مشخص کردن روش تحقيق
 - مشخص کردن جامعه پژوهش
 - مشخص کردن شيوه نمونه گيري
 - مشخص کردن ابزار گردآوري اطلاعات
 - در صورتي که از پرسشنامه استفاده مي شود تعيين چگونگي پيدا کردن روايي و اعتبار آن
 - مشخص کردن روش آماري و آزمون هاي مورد استفاده
 - اجراي مراحل عملي کار
 - تدوين گزارش تحقيق
 - تدوين نتايج همراه با تجزيه و تحليل نهايي آن ها
 - تدوين محدوديت ها و مشکلات تحقيق
 - ارائه پيشنهادها براي پژوهش هاي آتي
 
		




